SRPI 2018 fik utrolig flot omtale på www.baadmagasinet.dk

Stille 1. dag til Sjælland Rundt På Indersiden

www.baadmagasinet.dk - 17-06-2018 06:35 - Katrine Bertelsen

Bådene begynder at søge mod overnatningshavnene. Her er det "50/50", en Larsen 28 fra Veddelev Strands Bådelaug, der er nået frem til Lynæs og får en velfortjent øl. Foto: Lars Plejdrup
 
Ved 20:30-tiden er de fleste både til Sjælland Rundt På Indersiden ved at nå deres pitstop for natten. Mange nåede ikke frem til den havn, de havde besluttet sig for, men valgte en anden og tættere på.
 
Lørdagen var præget at meget skiftende, men overvejende let vind. Stævnearrangør Lars Plejdrup fra Herslev Strand skulle have festet og overnattet på Orø. Han valgte at gå til Lynæs i stedet, da det var ved at blive sent.

Her har både Lars og skipper Jørgen fået grillede bøffer, pølser og en lille øllebajer, som en temmelig træt og hæs Lars Plejdrup fortæller, på en telefon fra Lynæs.
Det ændrede pitstop betyder en lang søndag for ham og Jørgen i en Albin Vega, da der er 42 sømil tilbage, for gennemføre sejladsen.

Grundejer fik hjælp af kajak
Dagen har også budt på en lille grundstødning ved Jyllinge, hvor en Accent 26 var kommet lidt for langt ud til siden. En Beneteau ville hjælpe grundejerne, men på grund af dybgangen måtte han tilkalde en kajakroer, der roede en ende tovværk over. Operationen lykkedes.

I alt 123 sejlere deltager i SRPI, der fortsætter søndag, hvor vejrudsigten ser lidt bedre ud: Lidt mere vind, men også vand fra oven.



Sjælland Rundt På Indersiden: Dramatisk kollision

www.baadmagasinet.dk - 22-06-2018 06:31 - Katrine Bertelsen

Alt er gået godt til årets Sjælland Rundt På Indersiden (SRPI), men en kollision mellem en Hobie cat 16 og Dragonfly kostede en brækket bom og hul i storsejlet.

Hobierne holder frokostpause ved Boserup Skov. Foto: Jakob Worm/ Hobie Tiger 'Fiona'

Ikke en kapsejlads uden drama, og heller ikke til en distancesejlads som SRPI – som langt hen ad vejen er en hyggelig sejlads, uden for megen dramatik. Men de meget skiftede vindstyrker og vindretninger gav anledning til en kollision mellem en Hobie cat 16 og en Dragonfly.
– De to hobie-sejlere Mikis og Henriette fik besøg på trampolinen af en Dragonfly, som brækkede deres bom og lavede et stort hul i storsejlet. De vendte om og humpede tilbage, og hentede nyt grej i Skovshoved. Ingen personskade her, dog, fortæller Hobiernes fleetformand fra Skovshoved Claus Engelsen. 

Klassisk styrbord/bagbord kollision
Såvidt Bådmagasinet erfarer var det klassisk styrbord/bagbord-situation. Skipper på Dragonflyen, Sven fortæller, at han lå på styrbord halse, men umiddelbart før kollisionen sprang vinden og kom ind fra bagbord.
– Jeg nåede lige at dreje lidt, men styrbord ponton borede sig lige så fint igennem deres storsejl i den gennemsigtige dug, som de nok skulle have haft kigget lidt igennem. Synd, de knækkede bommen også. jeg fik revet bovsprydet af, men kun en blok/sjækel gik i stykker, siger Sven.
Der deltog i alt otte Hobier i årets SRPI.

Plads til alle
SRPI er inddelt i mange forskellige klasser, fra ren cruising over motorbåde til rendyrket kapsejlads, så alle kan være med. Langt de fleste større køl- og motorbåde gennemførte årets SRPI, men enkelte måtte udgå da vindbygerne søndag blev for hidsige. Isefjorden kan være ganske barsk, når bølgerne rejser sig.

Rigelig vind på vej hjem gennem Skovrenden ved Jyllinge/Eskildsø. Foto: John Tonø/X99 'Fru Larsen'

Fem Lynæs 14 sejlede SRPI-Light
Som annonceret sejlede fem Lynæsjoller for første gang i år SRPI-Light, en lidt kortere distance på knap 50 sømil, end de øvrige sejlere, der sejlede ca. 82 sømil. Det var et ønske fra sejlerne, der tidligere år havde erfaret at de ikke kunne nå i mål før tidsfristen. 
 
En tilbagemelding fra en af Lynæs 14'erne, dagen efter sejladsen lød:
Det var en forrygende tur, og perfekt rute for små både der ikke sejler så hurtigt som de store på kryds. Jeg er sikker på at der er mange flere der vil med til næste år, hvis I laver lidt reklame for SRPI Light. Jeg ved i alle tilfælde, at flere Lynæs'er vil stille op. Vi har med en Lynæs 14, ikke mulighed for at gennemføre den lange rute, og hvem syntes at det er sjovt på forhånd at vide, at man udgår eller må give op.
Vi havde det fantastisk i Lynæsgruppen med fem både, og fulgte hinanden søndag med ca. 200 meters mellemrum hele vejen til Frederiksværk, hvor de første kryds satte ind. Det var en kongetur
.
 
Det kan være en våd fornøjelse at sejle SRPI i en Lynæs 14. Foto: Michael Ditzel/ Lynæs 14 'Birgitte'
 
Det er nu ikke helt sandt, at en Lynæs 14 ikke kan fuldføre standardbanen på 82 sømil inklusive neutralisering (motorsejlads i sejlrenden. red.).
Anders Houlberg-Nielsen gik i 2017 over mållinjen i sin Lynæs 14, få minutter inden tidsfristen, søndag kl. 24:00 – det var første gang, det var sket. I år udgik Anders Houlberg-Nielsen og Michael Ditzel søndag; de sejlede som den eneste Lynæsjolle på den lange bane på 82 sømil.



Fem Lynæsjoller trækkes ud på banen. Det illustrerer hvor omskifteligt vejret var: Fra vindstille til kuling. Foto: Claus Hasle/Diva 39 'Aurora'

Lynæsjollerne gik i gennemsnit ca. 3½ til 4 knob, til 14-15 timers sejltid. Det er omtrent den samme tid en X-99 bruger på den lange bane.
– Ca. 50 sømil i en jolle er unægtelig en kæmpe præstation – selv på to dage. Det er oplagt at prøve det igen, for alle små kølbåde og joller. Sejladsen har før haft godt selskab af en lille gruppe Wayfarere; tiden vil vise om jolletypen vil vende tilbage til en anstrengende dyst i Fjordlandet. De er i hvert fald velkomne ved SRPI, lyder det fra Lars Plejdrup fra Herslev Strand Sejlklub, der er en af stævnelederne på SRPI.

Godt tilfreds stævneledelse
Lars Plejdrup er godt tilfreds med årets stævne.
Det ser ud til at alle har haft en god weekend, selv om det blæste ad H til søndag eftermiddag. Vi kan se at resultaterne ligger klar i næste weekend, vi mangler logbøger fra nogle få. Vi har et par enkelte protester der skal behandles, med det er så det, siger han.

Præmier for 40.000 kr.
Præmieoverrækkelse med pral. Det kalder SRPI deres præmieoverrækkelse, der i år finder sted den 26. august. Og det er ikke helt løgn, det der med pral. I år er der præmier for lidt over 40.000 kr.
– Vi arbejder benhårdt på at lave et underskud på mindst 100 kroner per båd – det er ikke så lidt, for startgebyret er kun på 250 kroner, siger Lars Plejdrup med et grin.
Men den er god nok. Sjælland Rundt På Indersiden løber fint rundt. Det er et princip, at sejladsen ikke skal generere et overskud, over tid skal sejladsen økonomisk hvile i sig selv. Fordelingen varierer år for år, nogle med lidt underskud, men de fleste med overskud.
– Vi har vedtaget, at der hvert år skal stå 25.000 kr. på bankbogen til næste års sejlads, så den kan gennemføres uden sponsorer eller andet, slutter Lars Plejdrup
.