Beretning fra Hobie-banen - SRPI-HC

 
 
 
  
 
 

Der deltog 13 hobier i årets SRPI. Det startede over en fadøl til Hobie DM i Svendborg, hvor Christian Hangel og jeg talte om at lægge Skovshoveds traditionelle ’Tour de Øresund’ til Frederiksund. Vi fik så lokket Lars Plejdrup med på ideen og banen blev reduceret til 50 sm. I Roskilde fjord, med overnatning, start og mål begge dage i Frederiksund.
 
Lørdag d. 20 juni mødte vi så til skippermøde kl. 9. Her var der en del forklaringer om rute, mål og navigation. Starten gik kl. 11 på læns sydover i sol og 7 – 9 m/s. Det blev en hurtigt tur på 7 sm til stranden på Selsø hage.
 
Strækningen byder på en del grunde og smalle løb, men for hobie 16 uden sværd og med klapror, var det ingen hindring. Vi fik vist alle klappet rorene op flere gange og fundet nye sejlruter. Det kan også være svært at navigere svævende over vandet i trapez med et skøde i den ene hånd, søkort i den anden og 19 knobs fart !!
 
Flemse/Laila lagde godt fra start og havde en god føring indtil de ’nosedivede’ og måtte i vandet. De nåede dog at holde førstepladsen. Det var fint at fylde den lille strand op med hobier, men vi måtte i vandet for at finde et par briller, det var tabt ved ’måltagningen’, hvor det tæller med første mand på stranden. Det kan give nogle sjove løb gennem vand for at komme først. Det er normalt hurtigst at sejle helt op på stranden og så lægge nyt gelcoat på bunden efter sæsonen.
Anden etape bød på mere enkel navigation på vej til Herslev. Det betød dog ikke at alle sejlede den rigtige vej – en del fandt ikke Nørrerev, men sejlede henover revet og direkte op til Møllekrog.
 
Første båd i Herslev blev en hobie tiger med Jakob som skipper. Det virker bare med sværd på halv vind og kryds. Her spiste vi frokost i klubhuset med en super udsigt. Pludselig kom den sidste hobie i mål en time efter første. De var kæntret men kunne ikke rejse den igen, før de kunne bunde og løfte mastetoppen ud af vandet – var de for lette ? (en hobie 16 besætning skal veje mindst 130 kg.)
 
Ny ’Le mans start’, hvor vi har bådene i vandkanten og løber over stranden ned til dem. Det giver action og sjove situationer, hvor bådene uden ordentlig styring og med en skipper, der ligger med enden fremad og sætter rorene i vandet prøver at komme først ud i vinden. Vi sejlede nu alle til Nørrerev hvor vi satte spiler og fløj med nogle bomninger ned til Veddelev. Super sejlads med sol, 19 knob og rigtig flot landskab – for dem der havde tid til at nyde det ! Målet var igen stranden ved Selsø Hage og Tigeren kom igen først. Jeg havde den fornøjelse at haverere med spilernedhalet i enden af spilerstagen, hvilket betød at vi måtte ligge helt stille mens Ulrik blev sendt på ’fordækket’ (ud og svømme) og reparere.
 
Denne gang havde vi en times ventetid på sidste båd, men solen skinnede og der kom hele tiden SRPI både forbi og to hobiekæntringer tæt på og rigtig tæt på stranden (3 meter fra land) sørgede for underholdningen. Sidste etape tilbage til Frederiksund blev en hurtig foran for tværs med lidt mere forsigtig navigation. Det tager noget fart og koncentration at sejle med rorene slået op. Her kom jeg først i mål og derfor også først i bad – skønt.
 
Efter afrigningen var der sodavand, øl, chips og skrøner fra dagens sejlads. Mange fik forspist sig i chips, men der var stadig lidt appetit til middagen. Vi fik lækkert grillet kød (tak Mikis) og nye kartofler med salat til. Desserten var min gode ckokokage, is og jordbær. Det var meningen at vi skulle spise sammen med kølbådssejlerne i Marrebæk, men det var vist for fyldt til os 25 hobies. Vi spiste så inde i Frederiksund Sejlklubs hyggelige klubhus. Ved 24 tiden var alle meget trætte og gik i seng i telte og på gulvet i klubhuset. Jeg hørte ikke en gang de andre snorke !
 
Søndag var der morgenmad og madpakkesmøring kl. 8 og hektisk aktivitet derefter, da vi skulle trækkes gennem broen kl. 10. den åbner kun en gang i timen. Klubbens to små rip’s med 10 og 20 hk. Motorer skulle slæbe os fra havnen kl. 9.30, men hobier er uregerlige, så det blev en svær indfangning i havnen og et kapløb med tiden. Vi nåede det dog lige !!
Nord for broen riggede vi storsejlet og startede mod Lynæs i moderat NV vind, som løjede af i løbet af dagen. Det blev aftalt at forreste båd kunne beslutte at afkorte banen hvis vinden døde, men vinden holdt helt til Lynæs. Hurtigste båd (igen Tigeren) brugte to timer og sidste båd vendte om ved Kulhuse efter tre timer.
 
Vi havde en hyggelig frokost på stranden vest for Lynæs i sol og lidt mere vind fra vest inden vi Le mans startede tilbage igen ved 15 tiden. Det gik lidt hurtigere hjem med spiler, men vinden var noget ustadig mellem 0 og 5 m/s. Første båd nåede lige frem til brolukningen kl. 16 og måtte så vente til kl. 16.30, hvor vi var blevet 6 hobier der sejlede igennem – og en enkelt der kæntrede og drev under brofaget ved siden af ! 
 
Alle samledes til kolde sodavand, øl og afskedstale på jollepladsen efter to lange og sjove dage på Roskilde fjord og var enige om at det gør vi igen næste år. Vi fik sejlet 40 sømil lørdag, 30 søndag og højeste målte fart var 19 knob (lørdag !!), så alle var godt trætte, men glade.
 
Tak til Lars Plejdrup, Christian Hangel og hans frederiksundteam, to slæbe forældre og mig selv.
 
Claus Engelsen
Fleetcaptain hobiefleet 815